A A A

WIELOKULTUROWOŚĆ - jestem na tak!

Akcja „Wielokulturowość – jestem na tak!” to akcja dla bibliotek, zainicjowana przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Wydawnictwo Widnokrąg. W ramach akcji biblioteki mogą zdobyć wartościowe książki i przeprowadzić świetne wakacyjne zajęcia dla młodych osób. Organizatorzy przygotowali pięć scenariuszy zajęć promujących wielokulturowość, uwrażliwiających na trudną sytuację emigrantów czy uchodźców, uczących tolerancji i zrozumienia dla różnych kultur i obyczajów.

Każda ze 100 bibliotek przyjętych do akcji „Wielokulturowość – jestem na tak!”, otrzyma pięć książek Wydawnictwa Widnokrąg:

  1. „Emigracja” - historia chłopca, który wraz z matką i siostrą opuszcza swoją meksykańską wioskę, aby nielegalnie przekroczyć granicę ze Stanami Zjednoczonymi w poszukiwaniu lepszego życia.
  2. „Myślobieg” - z humorem opowiada o perypetiach i dylematach dziesięcioletniej Susanny - polsko-islandzkiej dziewczynki. Stanowi punkt wyjścia do rozważań na temat dwujęzyczności, dwunarodowości i doświadczenia życia w obu krajach.
  3. „Apetyt na Maroko. Tadżin.” – tadżin, czyli naczynie i zarazem potrawa, stanowi punkt wyjścia do opowieści o Maroku, jego kulturze i codziennym życiu mieszkańców.
  4. „Apetyt na Meksyk. Familia.” – wspólne rodzinne przygotowania do obchodów Święta Zmarłych dają początek opowieści o Meksyku, jego kulturze i codziennym życiu jego mieszkańców.
  5. „Z notatnika młodego podróżnika. Pojazdy i nie tylko.” – historia 11-letniego chłopca, który podróżuje ze swoimi rodzicami po świecie i opisuje napotkane pojazdy różnego typu – zarówno te nowoczesne, jak i te, którymi ludzie przemieszczali się przed wiekami.

Każdej książce towarzyszy scenariusz zajęć przygotowany z myślą o dwóch różnych grupach wiekowych: dla klas I-III szkoły podstawowej („Apetyt na Maroko”, „Apetyt na Meksyk”, „Pojazdy i nie tylko”) i dla klas IV-VI szkoły podstawowej („Emigracja”, „Myślobieg”).

NA CZYM POLEGA AKCJA?

Od 10 do 27 czerwca biblioteki publiczne z całej Polski  (zarówno placówki główne, jak i filie) mogły zgłaszać się do akcji. Wystarczyło przygotować w dowolnej formie (opis, zdjęcie, fotoreportaż, filmik, wiersz) odpowiedź na pytanie „Wielokulturowość – dlaczego jestem na tak? i umieścić ją w Internecie.